10.Çanakkale
Müzeler Buluşması, Çanakkale Kent Müzesi toplantı salonunda 10- 11 Mart 2018
tarihlerinde yoğun bir çalışma ile "Müzeler Eğitim ve Teknoloji"
başlığı ile gerçekleştirildi.
Toplantı
öncesi kurgulama aşamasında oluşturulan; "Teknoloji müzelerin koruma,
sergileme, eğitim, eğlendirme, iletişim gibi tüm amaçlarının
gerçekleştirilmesinde çok büyük yer kaplar hale geldi. Son yıllarda Türkiye
müzelerinde de bu kapsamda önemli çalışmalar yapıldı." tespiti ile
başlayıp "Öte yandan Türkiye müzelerinin özellikleri dikkate alındığında
seçilen uygulamaların maliyetleri, sürdürülebilirlikleri, fırsat eşitliği gibi
konularda ciddi soru işaretleri de olduğu" tespiti ile başlayan süreç 10.
Çanakkale Müzeler Buluşması’nda tüm bu teknolojileri özellikle müzelerin eğitim
işlevi açısından masaya yatırıldı. Buluşma süreci planlandığı üzere iki gün
program üzerinden gerçekleştirildi ve ilk gün kavramsal çerçeve üzerine
tanımlar ve uygulama deneyimlerinin paylaşımı ile geçti.
Bu
bağlamda başlayan buluşma ilk günü Kent müzesi Koordinatörü Cevat İnce'nin
açılış konuşması ardından Çanakkale Belediye başkan vekili Birten Sarıbaş'ın
konuşması ile başladı. Ardından öğleden önceki oturumlara geçildi
ve Harikalar Kutusu
kurucusu Bilgisayar Yüksek Mühendisi, Müzeci Bülent Özden;
"Müzelerde Teknoloji Kullanımına Genel Bakış" başlıklı sunumu ile
teknolojinin gelişimi ve müzelerde uygulanışı üzerine bir sunum yaptı. Farklı
uygulamalardan örnekler ile gerçekleştirdiği sunumda altını çizdiği konularda
teknolojinin müzede kullanımı aşamasında müzeciliğin multidisipliner bir çalışma olduğu ve
her disiplinin müzecilik alanında uzmanlar ile işin başından itibaren
yönetilmesi gerektiğini, bu bağlamda teknolojide de aynı şeyin geçerli
olduğunu, teknolojinin müzelerde yalnızca hoş zaman geçirme/ eğlence aracı
olmaması gerektiği koruma, sergileme ve eğitimde önemli bir yardımcı alan
olduğunu, özellikle sergilemede objenin önüne geçmeyen objeyi açıklama,
tanımlama ve anlamlandırma da bir araç olmasının ilk öncelik olmasının önemine
değindi. Teknolojinin hızla gelişen bir
alan olarak müzede kullanımına dair alınan kararlarda gelecek projeksiyonu ile
birlikte değerlendirilmesi gerektirdiği ve bakım onarım ve yenilenme süreçlerinin
ve işletim maliyetlerinin baştan karar alma süreçlerinde tartışılmasının ve
karara bağlanmasının sürdürülebilirlik bağlamında altını çizerek paylaştı.
İkinci konuşmacı ise "Teknoloji ve Eğitim" başlıklı sunumu ile ODTÜ
Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Soner Yıldırım, eğitim teknolojileri
ile teknolojinin yanı sıra öğrenme kavramı ve bu kavramın oluşma süreçlerine
dair bilgiler paylaştı ve beynin gelişim ve öğrenme eylemine dair
fonksiyonlarından söz ederek müzelerinde birer öğrenme mekanı olarak öğrenmeye
yönelik verileri gerek teknolojide gerekse klasik yöntemlerde kullanırken
kullanabileceği temel kavramlar ile istatistik verileri paylaştı.
Üçüncü
sunu ise Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat Bölümü Sanat yönetimi Anabilim Dalı'nda
Öğretim üyesi Doç. Dr. Kadriye Tezcan Akmehmet'in, "Müzelerde Teknoloji ve
Eğitim: Temel Kavramlar, Teoriler ve Uygulamalar" başlıklı sunumuydu. Müze
tanımı ve bu tanımda yer alan eğitim kavramı üstünde duran Akmehmet'de
teknolojinin bir amaç değil araç olduğu vurgusunu yaparak müzenin kuruluş
süreçlerinden itibaren eğitim programlarının oluşturulması ve sonuçlarının
takip edilmesinin önemine vurgu yaptı.
Dördüncü
sunumda ise Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Bilgi Belge Yönetim
Bölümü'nde öğretim üyesi Doç. Dr. Nevzat Özel, "Dijital Çağda Müzeler: Dijitalleştirme,
tanımlama ve Erişim" başlıklı sunumunda özellikle bilgi ve belgenin
depolanması ve paylaşıma dair teknolojinin önemini ortaya koyarken ulusal ve
uluslararası platformlarda bilginin paylaşımına dair sorunları sorun
kaynaklarını ve çözümlerini içeren bir sunum yaptı. Obje, belge ve bilginin
arşivlenmesi yönetimi süreci öncesinde de belge/objenin tanımlanmasında
uzmanlıkların önemine vurgu yaparak detaylı bir envanter bilgisinin gerek kullanıcının
kullanımın da ki rahatlığı gerekse bilgiyi arayanın bulmada yaşayacağı zorluk
ve kolaylıklardan söz etti. Aynı zamanda farklı kurumlar da yer alan aynı
doküman obje ve bilginin farklı biçimlerde tanımlanması ortak bir dil ile
aşılabileceği ve kurumlar arası iş birliğinin önemine değinerek ulusal ve
uluslararası alanda farklı örnekler ile eşgüdümün önemine vurgu yaptı.
Kavramsal sunumların ardından uygulamada yaşanan deneyimlerin paylaşıldığı
sunumlar yapıldı. İlk sunum Mithra İstanbul Kurucusu, Müze Bilimci, Yeşim
Kartaler'in "Güncel Müze Teknolojileri ve Uygulama Örnekleri"
başlıklı sunumu oldu. Özel sektörde müzecilik hizmetleri üretmenin zorluklarına
değinen Kartaler, özellikle ihale süreçlerinde yaşanan zamanlamaya dair olumsuzluklara
değinerek kısa sürelerde bir tasarım beklentisinin alanda yarattığı
problemlerden söz etti. Kavramsal sunumlarda olduğu gibi müzede teknolojinin
bir amaç değil araç olarak gördüklerini belirterek sergilerde bilgiyi
destekleyen araçlar olarak nasıl kullandıklarını ve özellikle obje ve belge
eksikliklerinde bilginin bütünün anlatımı için teknolojiyi bir araç olarak
kullandıklarını anlatı. Arel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksek Okulu Çocuk
Gelişimi Bölümü'nde öğretim görevlisi, Hande Usbaş ise "Çocuk Eğitimi ve
Teknoloji" başlıklı sunumunda bebeklik çağından itibaren öğrenme ve
teknoloji ilişkisine dair yapılan bilimsel çalışmaları ve istatistik verileri
paylaştığı sunumunda çocukların teknoloji ile yaş aralıklarına göre ne zaman ve
nasıl temas etmesi/etmemesi gerektiğini anlattı. Qulto İnternasyonel Türkiye
Sorumlusu Gizem Gültekin Várkonyi ise "Avrupa Müzelerinde Teknoloji
Kullanımı: Macaristan Örneği" başlıklı sunumunu gerçekleştirdi. Sunumunda
Macaristan ve Türkiye müzeciliğine dair mukayeseler yapan Várkonyi istatistik
bilgilerde paylaştı. Teknoloji kullanıma yaklaşımda da diğer sunumlar da olduğu
gibi amaçlarının teknoloji kullanımın amaç değil sunum, depolama ve iletişimde
bir araç olarak kullanılmasından yana tavır sergilediklerini belirtti.
Kültür
ve Turizm Bakanlığı Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanlığı'ndan
katılan sanat tarihçi Yusuf Kartal ise, "Çanakkale Savaşları Gelibolu
Tarihi Alan Başkanlığı Müzecilik Deneyimleri" başlıklı sunumu ile alan
başkanlığı sorumluluk alanında yer alan iki mekanda alan başkanlığı
kuruluşundan günümüze kadar geçen süreçteki deneyimlerini paylaştı. Bu
paylaşımda Alan Başkanlığı kuruluşundan önce faaliyete geçen ve aktif olarak
halen kullanılan Çanakkale Destanı
Tanıtım Merkezi (Simülasyon Salonları) ile bu ay ziyarete açılması
planlanan Kilitbahir Kalesi Müze Teşhir Tanzim uygulamalarını paylaştı. Özellikle sürdürülebilirlik konusunda
merkezin tamamen teknoloji kullanımı üstünden tasarlanmış olmasına rağmen tanıtım
merkezinde yaşanan arızalar ve arızalara müdahalede yaşadıkları problemler ile
diğer konuşmacıların da sık sık vurgu yaptığı teknoloji ve sürdürülebilirlik
konusunda yaşadıkları sıkıntıları paylaştı. Kilitbahir Kalesi uygulamalarında
ise obje, klasik sergileme ve teknoloji arasında oluşturmaya çalıştıkları dengeye
vurgu yaptı. Bursa Müzeleri deneyimi başlıklı sunusu ile Bursa Kent Müzesi'nden
Sanat Tarihçi Dilek Yıldız Karakaş özellikle kent müzesinde yer alan
teknolojide yaşadıkları sürdürülebilirlik çalışmalarından söz ederken eğitim
konusun daha geleneksel yöntemleri kullandıklarını özellikle Çağdaş Drama
Derneği ile birlikte yaptıkları drama çalışmaları ve sonrasında müzelerinde
gerçekleştirdikleri çalışmaları ve sonuçlarını paylaştı.
İlk
günün son sunumu ise Çanakkale Kent Müzesince yedi yıldır uygulanan "
Kentimizdeki Müzeleri Geziyoruz Programı" ve bu programın uygulanması ve
uygulama sürecince müzelerdeki uygulamalar ile çocukların ilişkilerine dair
gözlemler paylaşıldı. Proje yürütücüsü Çanakkale Kent Müzesi personeli Macide
Aksu ve Fethi Çağlar Turhanlı tarafından gerçekleşen paylaşımda; Projenin tüm
kentteki müzeler (Kent Müzesi, Deniz Müzesi, Arkeoloji, Seramik, ÇTSO Piri Reis
Müzeleri ile Çanakkale’nin Evlatları
İnteraktif Deneyim Sergisi ) İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Çanakkale Belediyesi
Kültür Müdürlüğü ile koordineli olarak yürütülmekte olduğu ve kentte bulunan
tüm ilkokulların üçüncü sınıf öğrencileri ile gerçekleştirildiği paylaşıldı. Bu
süreçte çocukların müzelerde karşılaştıkları teknolojik sunumlara tepkileri
paylaşılırken tüm sunumlardaki bilgilerin gözlemleri ile örtüştüğünü ifade
ederken en çok bir oyun haline dönüştürdükleri ÇTSO Piri Reis Müzesindeki
teknolojik uygulamadan çocukların etkilendikleri ifade ettiler. Paylaşımlarının
sonunda, bu yıl başlaması gereken 8. Kentimizdeki Müzeleri geziyoruz projesi
için her yıl rutin olarak Çanakkale Belediyesi ile İl Milli Eğitim Müdürlüğü
arasında gerçekleştirilen yazışmamıza cevaben İl Milli Eğitim Müdürlüğü
gönderdiği yazıda benzer etkinlikleri kendilerinin de planladıkları nedeni ile
izin verilmediği bilgisi paylaşılarak uygulayıcılar olarak çocukların müzeler
ile tanışmaları sürecinde yaşadıkları kazanımları paylaştıkları kitapçıklardan
söz ederek artık bu kazanımların ne şekilde gerçekleşeceğini merak ettiklerini
ifade ettiler. Salonda buluna eğitimciler ve müzeciler ise her uygulamanın
farklı bir kazanç olduğunu bu çalışmanın yürütülmemesinin ise özelliklere
yaralanıcısı çocukların ve onların gelecekte kuracakları müze ilişkilerinde bir
kayıp olduğu ifade edildi. Bu büyüklükte ve katılımdaki Türkiye'de bilinen tek
örneğin uygulanmamasının üzüntüsü dile getirildi.
Buluşmanın
ikinci gününde ise planlandığı üzere (E.) Prof. Dr. Fersun Paykoç
Moderatörlüğünde "Türkiye Müzeleri Teknolojiyi Nasıl Kullanmalı?"
başlığı ile Atölye Çalışması gerçekleştirilmiş olup ilk gün gerçekleşen
sunumlar üstünde biçimlenen atölye çalışmasına buluşmayı takip eden diğer
katılımcılarında deneyim ve görüşlerini paylaşması daha da zenginleştirdi. İki
günlük çalışma sonunda ana ortak tespit : "multidisipliner bir alan olan
müzecilikte müzeler gerek kuruluşları öncesi gerekse yenilenme süreçlerinde
ilgili tüm alanlardaki çalışmaların müzecilik bilgisi ile desteklenmiş ilgili
disiplinlerden uzmanlıklar ile sürdürülmesi, teknolojinin amaç olmaktan
çıkarılıp araç olmasının gerekliliği, mutlaka planlama sürecinden itibaren
teknolojik alt yapının teknik ve ekonomik olarak sürdürülebilir ihtiyaçlarının
belirlenerek planlamaya dahil edilmesinin gerekliliğinin altının çizildi. Müze eğitim
programları ve sergi dili oluşumunda müzecilikte eğitim programlarının da
kuruluş ve yenilenme süreçlerinin başından itibaren alanında uzman kişilerin
yer alması ile gerçekleştirilmesi teknolojinin bu alanda da araç olarak
kalmasının öneminin altı çizildi.
Buluşma
sonunda "2018 Troia Yılı"
nedeni ile belediyece hazırlanan kitap ve anı eşyaları konuklara sunuldu.
Buluşmaya dair ilk gün video kayıtlarının en kısa sürede Çanakkale Kent Müzesi ve
Arşivi youtube sayfasında paylaşılacağı
ve atölye çalışması sonuçları da çözümlenerek Çanakkale Kent Müzesi ve
Arşivi facebook ve blog sayfalarından paylaşılacağı
bilgisi verilerek buluşma sona erdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder